A jóga ősi önsegítő rendszere erősíti a szellemi és testi jóllétet és egyensúlyt, ami létfontosságú az átmeneti vagy bizonytalan időszakokban. A várandósság és a szülés nagy fizikai és érzelmi változásokat hoz, ezért ebben az időszakban megtanuljuk, hogyan alkalmazzuk a jógatechnikákat a légzésre, a mozgásra és a lazításra.

A kismamaság negyven hete alatt az anya szervezete egyre növekvő igénybevételnek van kitéve és óriási változásokon megy át. Dr Francoise Barbira Freedman, a szociális antropológia szakértője és Doriel Hall saját tapasztalataik alapján kialakítottak egy olyan kismamajóga rendszert, amely a jógagyakorlatok mellett az amazóniai természeti népek ősi, szülést megkönnyítő hullámzó mozdulatait is magába foglalja. Mindketten világtekintélyek a témában és szülészeket tanítanak húsz éve erre a módszerre világszerte. 

A kismamajóga elismert és klinikailag tesztelt távol-keleti és más természeti népek technikáiból építkező módszer, amely a kismamaság idején jelentkező nehézségekhez és a szüléshez nyújt segítséget.

Az órákon légzéssel összekapcsolt nyújtó-lazító gyakorlatokkal készítjük fel a testet a könnyebb szülésre.

Célzottan lazítjuk a medencét, növeljük a csípőízület mozgékonyságát, megerősítjük a baba kihordásához és születéséhez szükséges izmokat. Mozgással kombinált légzőgyakorlatokkal felszabadítjuk a mellkast, megkönnyítjük a légzést. Mély relaxációs technikával segítjük ellazítani a testet és az elmét. A kismamajóga kiválóan alkalmas és teljesen biztonságos a jógában nem jártas kismamák részére is.

Egy új élet kialakulásának és eljövetelének időszaka rendkívüli alkalom mindenki számára, így kimagasló figyelmet és odaadást érdemelnek  mind a kismamák, mind a babák a természetes szülés elősegítése és az egészséges, harmonikus testi és lelki fejlődésük érdekében.

A várandósság és a születés egy természetes folyamat, a nők természet adta feladata. Sok anyuka a szülésre, mint élete legszebb pillanatára gondol vissza. A jóga mozgásrendszere képes arra, hogy jó fizikai kondícióba hozza az embert. Relaxációs elemei megtanítanak arra, hogy akkor is lehet pihenni, amikor éppen tevékenykedünk, illetve a tökéletes ellazulás segítségével teljesen meg tudunk szabadulni a feszültségektől. A kismamajóga a helyes légzésre is megtanít, mely a várandósság alatt még fontosabb.

A kismamajóga jótékony hatásai

  • A kismama jóga segít abban, hogy a várandósság és a gyermek kihordása a lehető legkellemesebb legyen, s már a kezdet kezdetétől pozitív körülményeket biztosít a születendő baba számára. A jóga olyan erőforrást jelent, amelyből merítve egy nő még szeretőbb és odaadóbb anyává válhat.
  • kellemesen átmozgatja, nyújtja a testrészeket,
  • ellazítja, megnyitja a csípőt (ami a szüléshez elengedhetetlen),
  • fokozza a vérkeringést, kiegyensúlyozza a vérnyomást,
  • energetizálja az egész testet, javítja a kondíciót,
  • csökkenti a várandóssággal együttjáró panaszokat (pl. hát- és derékfájás, nehézlégzés, vizesedés, ízületi fájdalmak, görcsök),
  • megtanítja a kismamát figyelni teste rezdüléseit,
  • a légzőgyakorlatok segítik a helyes légzés kialakulását
  • a mélyrelaxáció feloldja az esetleges félelmeket, érzelmi blokkokat. 

A tapasztalat azt bizonyítja, hogy aki a várandósság alatt rendszeresen jógázik, könnyen, gyorsan, legtöbbször természetes úton szül, életrevaló élményként átélve babája érkezését.
Azok a babák, akik pedig már a pocakban jógáztak, kutatások által bizonyítottan intelligensebbek, mozgásuk gyorsabban fejlődik az átlagosnál, és nincsenek tanulási nehézségeik. Idegrendszerük már édesanyjuk hasában gyorsabban, jobban fejlődik, mert az anya által átélt összes mentális és idegrendszert-harmonizáló gyakorlat pozitívan hat a magzatra is.

Mikortól ajánlott a kismama jóga?

A kismamajógát minden 13. hetet betöltött, egészséges kismama orvosával egyetértésben gyakorolhatja. A gyakorlást a 40. hétig (szülésig) bátran lehet folytatni.

Az óra felépítése

A foglalkozások 90 percesek, a hagyományos jógához képest nagyobb teret kap a baba-mama kapcsolat kialakítása, a relaxáció, és az ez időszakban problémás területek finom átmozgatása.

Kiemelt figyelmet fordítunk a gátizmok erősítésére, mely terület fokozott igénybevételnek van kitéve a várandósság alatt. A relaxáció, a légzőgyakorlatok és a meditáció segítséget nyújtanak abban, hogy az egész folyamatot nagyobb önbizalommal és nyugalommal tudjuk megközelíteni és tudatosan felkészüljünk életünk talán legcsodálatosabb eseményére.

Ha tetszett, megoszthatod másokkal is: